۱۰ درصد تخفیف ویژه سفارش اول از سایت گل‌جیل با کد تخفیف: welcome

۱۰ گیاه و ادویه طبیعی برای سلامتی پوست

Wednesday، ۱۶ Shahrivar ۱۴۰۱

همه ی ما دنبال پوستی شفاف و زیبا هستیم. در واقع بسیاری افراد برای رسیدن به پوستی زیبا هزینه های بسیار زیادی برای خریدن محصولات مراقبت از پوست می کنند. بسیاری از افراد با وجود هزینه های زیاد باز هم به نتیجه دلخواه نمی رسند و به دنبال راهی هستند تا بصورت ارگانیک و طبیعی بتوانند به پوست دلخواه خود برسند. پس اگر شما هم به دنبال استفاده از محصولات ارگانیک برای بهبود سلامت پوست خود هستید شما را به ادامه مطالب دعوت می کنیم.

0

چرا گیاهان دارویی و ادویه ها برای پوست شما مفید هستند؟

همواره از زمان گذشته تا به امروز از این گیاهان برای سلامت پوست استفاده شده است و خواص آن بر کسی پوشیده نیست. با پیشرفت علم خواص متعددی در این گیاهان یافت شد. کاربرد ادویه ها فراتر از اضافه کردن طعم به غذا و خوشبو کردن آن هستند و برخی از آن ها دارای خواص درمانی طبیعی که پوست شما را جوان می کند و برای مراقبت از پوست مفید هستند. علاوه بر این از آنجایی که این ادویه ها و گیاهان دارویی بصورت طبیعی و ارگانیک هست عوارض جانبی زیادی ندارند و خیلی کمتر از دارو های شیمایی برای افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می کند.

لیست ادویه ها و گیاهان موثر برای سلامتی پوست

۱- چای سبز:  راز پوست صاف و شفاف ژاپنی ها

۱- چای سبز: راز پوست صاف و شفاف ژاپنی ها

چای سبز دارای غلظت بالایی از کاتچین (catechins) است که اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد پیری قوی روی پوست دارد.

چای سبز موضعی همچنین می تواند به ضخیم شدن پوست، تسریع بهبود زخم ها و مهار آنزیمی در پوست شما که باعث ایجاد رنگدانه می شود، کمک کند، که به معنای کاهش لکه های خورشیدی است.

مطالعات نشان داده است که استفاده از سرم یا لوسیون همراه با چای سبز ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند باعث کاهش آسیب DNA و خطر آفتاب سوختگی را شود.

اگر قرار است چند ساعت بیرون از خانه باشید و نمی‌توانید با دقتی که می‌خواهید ضدآفتاب بزنید، استفاده از چای سبز روی ضد آفتاب قبل از بیرون رفتن ایده خوبی است. چای سبز خواص بسیار خوبی برای حفظ تعادل پوست شما دارد.

خرید چای سبز

۲- فواید سلامتی دارچین برای پوست

با اضافه شدن دارچین به غذا باعث می شود که غذا طبع گرمی پیدا کند. دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی دارچین برای از بین بردن لکه های پوستی مفید است. همچنین دارچین با خشک کردن پوست به از بین بردن آکنه کمک می کند.

خرید دارچین
۳- اسطوخودوس: فواید روغن اسطوخودوس برای پوست صورت

۳- اسطوخودوس: فواید روغن اسطوخودوس برای پوست صورت

بیشتر فواید پوستی اسطوخودوس از روغن آن ناشی می شود. اسطوخودوس را می توان به عنوان درمان اگزما و آکنه استفاده کرد. رایحه ی خوبی دارد و برای پوست بسیار آرام بخش است.

اسطوخودوس نه تنها پوست را تغذیه می کند، بلکه باعث کاهش باکتری ها نیز می شود که تمایل دارند به عمق منافذ نفوذ کنند و باعث جوش روی پوست شوند. بنابراین اسطوخودوس، برای درمان و پیشگیری از آکنه ایده آل است. خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی به کاهش آسیب اکسیداتیو کمک می کند، که می تواند باعث پیری زودرس پوست شود.

یونانیان باستان قبلاً از روغن اسطوخودوس برای درمان سوختگی ها، تمیز کردن زخم ها و سایر آسیب های پوستی استفاده می کردند. خواص ضد عفونی کننده آن همچنین به بازسازی سریعتر پوست کمک می کند و در عین حال از عفونت بیشتر جلوگیری می کند.

خرید اسطوخودوس

۴- بابونه: فواید بابونه برای سلامت پوست

بابونه دارای خواص درمانی عالی است. حاوی آلفا بیزابولول (alpha-bisabolol) است، یک ترکیب تاثیرگذار که می تواند چین و چروک را کاهش دهد. همچنین تحریکات پوستی مانند آکنه، سوختگی و اگزما را سریعتر التیام می بخشد.

این گل را می توانید به صورت چای یا دمنوش مصرف کنید و یا از آن به عنوان شوینده صورت استفاده کنید. به علت اینکه گیاه بابونه حاوی آنتی اکسیدان بالایی است مصرف آن بصورت چای و دمنوش از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

علاوه بر این، بابونه یک روشن کننده طبیعی عالی برای پوست است که باعث درخشش سالم پوست می شود و رطوبت طبیعی آن را بهبود می بخشد همچنین این گیاه می تواند اثربخشی و نفوذ سایر مواد موضعی مراقبت از پوست را افزایش دهد.

با این حال، ممکن است برای بدن و پوست همه مناسب نباشد. پس با احتیاط از آن استفاده کنید.

۵- آلوئه ورا : مفید برای پوست صورت و بدن

آلوئه ورا معمولاً زمانی استفاده می‌شود که کمی بیش از حد در معرض آفتاب قرار داشته باشید و نیاز به تسکین پوست دارید. با این حال، شاید یکی از پرکاربردترین داروهای گیاهی برای بیماری های موضعی پوست صورت و بدن باشد.

آلوئه ورا به حفظ تعادل پوست، درمان جای زخم ها، پاکسازی سلول های مرده و حتی مبارزه با آکنه کمک می کند. همه اینها به این دلیل است که اجزای ژل مانند این گیاه به دلیل خواص ضد التهابی آن شناخته شده است که به معنای واقعی کلمه می تواند پوست ما را التیام بخشد.

آلوئه ورا "گیاه جاودانگی" نامیده می شود و به طور گسترده برای اهداف ضد پیری استفاده می شود. می تواند پوست را عمیقاً مرطوب کند و به عنوان یک سد دفاعی عمل می کند و پوست را از آسیب های محیطی نجات می دهد.

در نهایت، آنزیم های مفید آن، آن را به یکی از بهترین گیاهان برای پوست صورت و بدن تبدیل کرده است.

۶- ریحان مقدس (Holy Basil): یک گیاه برای آشپزی با فواید مفید برای پوست

ریحان مقدس یکی از گیاهان دارویی مفید برای پوست است که باعث شفافیت رنگ پوست می شود و می تواند پوست کدر را بازیابی کند. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان در این گیاه و ویتامین های A و C مواد مغذی مفیدی دارد و می تواند باعث از بین بردن رادیکال های آزاد شود.

همچنین ریحان می تواند باعث جلوگیری از چین و چروک شده و پوستی صاف را برای شما ایجاد کند. شما می توانید یک مشت از گیاه ریحان و گیاه چریش (neem) را در آسیاب له کنید و با کمی آبلیمو مخلوظ کنید و بر روی صورت خود بمالید، بعد از ۳۰ دقیقه با آب بشویید.

۷- گیاه دم اسب: یک گیاه برای زیبایی پوست و ضد پیری پوست

گیاه دم اسب می تواند به عنوان لایه بردار استفاده شود. یک دم اسبی پر از سیلیس است که برای حفظ نرمی پوست عالی است.

از این گیاه می صورت چای و دمنوش استفاده کرد، اما برای مراقبت از پوست، می توانید از گیاه دم اسب خشک شده و پودر شده استفاده کنید تا ضماد درست کنید تا مستقیماً روی پوست قرار دهید. همچنین می شود از این گیاه در حمام استفاده کرد تا باعث سلامت پوست شود.

۸- زردچوبه: یک ادویه فوق العاده مفید برای پوست

۸- زردچوبه: یک ادویه فوق العاده مفید برای پوست

در طب سنتی از این ادویه استفاده می شود، فواید سلامتی را می توان به ترکیبی که حاوی کورکومین (curcumin) است نسبت داد. علاوه بر کمک به گردش خون و کاهش التهاب، این ترکیب همچنین به محافظت از پوست در برابر اولین علائم پیری که معمولاً ناشی از آسیب اشعه ماوراء بنفش رخ می دهد، می پردازد.

زردچوبه می تواند باعث کاهش قرمزی ناشی از حساسیت و آرام کردن شرایط پوستی مانند روزاسه (rosacea) و اگزما شود. همچنین زردچوبه یک ضد عفونی کننده طبیعی است و به جلوگیری از گسترش باکتری ها در نتیجه می توان برای از بین بردن آکنه استفاده کرد.

خرید زردچوبه

۹- گشنیز: مناسب برای داخل و خارج پوست

گشنیز تمایل به جذب روغن از پوست شما دارد. همچنین این گیاه دارای خواص ضد قارچی، آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کننده است که به پاکسازی پوست شما کمک می کند. ویتامین C موجود در برگ های آن به صاف نگه داشتن سطح پوست کمک می کند.

این گیاه منحصر به فرد با رایحه ای قوی یکی از بهترین داروهای گیاهی برای مشکلات پوستی است، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان، آهن، بتاکاروتن و ویتامین C است و می تواند پوستی زیبا، نرم و لطیف به شما بدهد.

۱۰- یونجه: آرامش بخش پوست

شاید برای بعضی از افراد خنده دار باشد اما عصاره یونجه برای تسکین پوست و روشن تر به نظر رسیدن پوست کدر موثر است. یونجه مملو از مواد مغذی ضروری از جمله پروتئین ها، انواع مواد معدنی و ویتامین های A، B، C، D و E است که همگی دارای مزایای تحریک کننده و ضد پیری هستند.

هم از دانه ها و هم از برگ های گیاه یونجه برای سلامت پوست می توان استفاده کرد. یونجه دارای مقدار زیادی کاروتن (carotenes) است که می تواند توسط بدن به ویتامین A تبدیل شود. ویتامین A یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سلامت پوست، مو و ناخن بسیار مهم است.

یونجه همچنین دارای مواد معدنی ضروری، اسیدهای آمینه، ویتامین K و کلروفیل است. فقط مطمئن شوید که از یونجه تراریخته (GMO alfalfa) استفاده نمی کنید. یک راه عالی برای انجام این کار، انتخاب یونجه ارگانیک است.

در آخر...

اینها بهترین گیاهان موضعی برای حفظ تعادل پوست هستند. ادویه ها و گیاهان نه تنها می توانند طعم دلپذیر را به ترکیب غذا اضافه کنند، بلکه فواید زیادی برای سلامتی از جمله مزایای ضد پیری دارند.

این ادویه ها افزودنی سالم به هر روتین مراقبت از پوست هستند و می توانند به پیری طبیعی و زیبایی پوست شما نیز کمک کنند.